Verlichten

5 manieren om beter te ademen

Je hebt het misschien gedaan sinds je werd geboren, maar misschien doe je het niet zo effectief als je zou kunnen zijn. Hier zijn manieren om beter te ademen.

Stress en angst staan ​​op een hoogtepunt in de huidige maatschappij. Vanwege dat feit zijn mensen zich meer bewust van hun gezondheid en daarmee beseft men dat gezondheid niet alleen het werken met het lichaam, maar ook de geest, emoties en ziel betekent. Geconcentreerde ademhaling door meditatie zorgt er niet alleen voor dat de geest en het lichaam op hun best functioneren, het kan ook de bloeddruk verlagen, gevoelens van kalmte en ontspanning bevorderen en ons helpen uitrukken. Hier is wat gids voor gezonde ademhalingstechnieken:

1. Buikademhaling

Hoe: met één hand op je borst en één op je buik, haal diep adem door de neus, zorg dat het diafragma wordt opgeblazen, in plaats van de borstkas. Herhaal zes tot tien keer per minuut gedurende tien minuten.

Waarom: je zal meteen een lagere hartslag en bloeddruk opmerken en met de tijd en oefenen zullen deze veranderingen permanent worden.

2. Gelijke ademhaling

Hoe: Bekend als Sama Vritti in het Sanskriet, begin met het inhaleren door de neus voor een telling van vier, adem dan een een-voud van vier uit door de neus. Verhoog het aantal tellingen wanneer je zelfverzekerder wordt.

Waarom: naast het kalmeren van het zenuwstelsel, het verhogen van de focus en het verminderen van stress, bevordert het ook de slaap.

3. Alternate Nostril Ademhaling

Hoe: ook bekend als Nadi Shodhana in het Sanskriet, begin in een comfortabele meditatieve houding, houd de rechterduim over het rechter neusgat en adem diep in via links. Wanneer je de bovenkant van de inademing bereikt, sluit je het linker neusgat af met je ringvinger en adem uit door het rechter neusgat. Herhaal aan de andere kant.

Waarom: het kalmeert en balanceert terwijl het de linker- en rechterkant van de hersenen verenigt om je verfrist en alert te laten voelen.

4. Progressieve ontspanning

Hoe: Sluit de ogen en haal diep en langzaam adem voor een telling van drie. Met elke adem concentreer je op spannen en ontspannen elke spiergroep in je lichaam. Ga van de bodem en ga omhoog.

Waarom: verlicht de spanning door je te dwingen om opmerkzaam en attent te zijn.

5. Schedel glanzende adem

Hoe: ook bekend als Kapalabhati in het Sanskriet, begin met een lange, langzame inademing gevolgd door een snelle, maar krachtige luchtstroom naar buiten vanuit de lagere buik. Als je daar eenmaal comfortabel mee bent, kun je het tempo verhogen tot één in- en uitademing per seconde voor een totaal van tien ademhalingen.

Waarom: het warmt het lichaam op en schud oude energie weg, zoals een espresso die in je longen is geschoten.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s