Welzijn

Hoe kan je mindfulness thuis oefenen

Mindfulness is de afgelopen tijd een spiritueel buzzword geworden, maar wat is mindfulness? Hoe oefen je het? En werkt het echt?

Wat is ‘mindfulness’?

Mindfulness, de kunst om alleen in het bewuste moment aanwezig te zijn, is snel uitgegroeid tot een van de grootste trends in de welzijnsgemeenschap. Bekend om angst, stress en depressie te verminderen en een algeheel gevoel van kalmte te creëren, kan het idee om je alleen maar te concentreren op wat je aan het doen bent in het directe moment, moeilijk als eerste in praktijk worden gebracht.

Ik ga de techniek voor je onderbreken en je drie eenvoudige mindfulness-meditaties geven die je vanuit je eigen huis kunt doen.

Ontleend aan een oude boeddhistische techniek van meditatie, is mindfulness de kunst om bewust en aanwezig te zijn in het moment door te kiezen om zich te concentreren op de onmiddellijke in plaats van zorgen te maken over hypothetische scenario’s die nog niet hebben plaatsgevonden. Door de aandachtige technieken te oefenen die we hieronder zullen toelichten, kun je gemakkelijk je aandacht terugtrekken naar het heden en uiteindelijk een plaats van innerlijke rust bereiken.

Mindful onderdompeling

Als je merkt dat je thuis bent om wat huishoudelijk werk te doen zoals het afwassen, oefen dan dat je oplettend bent door elk aspect van je activiteit op te merken. Voel je het warme water door het rubber van je afwashandschoenen? Kun je de vloeibare zeep ruiken? Noteer de acties die je gebruikt om de afwas te doen. Denk aan alle verschillende spieren die je gebruikt om deze taak gedaan te krijgen. Door jezelf onder te dompelen in het karwei blijf je fysiek en spiritueel verbonden met het heden, waardoor je geen tijd hebt om boos te worden nadenken over wat er die dag op je werk is gebeurd, of je angstig voelen over wat de toekomst zal brengen.

Mindful luisteren

De volgende keer dat je thuis ontspant en wat muziek wilt inschakelen, probeer dan de kunst van mindful luisteren. Dit proces houdt in dat je eventuele vooroordelen over een artiest, genre of lied en de herinneringen die het bevat loslaat en in plaats daarvan focust op de reis van het geluid. Sta jezelf toe om te verdwalen in de notities. Probeer het geluid dat elk instrument maakt te onderscheiden. Analyseer de zang en niet de tekst. Onderscheid de tonen en, als er meer dan één stem is, pikt u ze uit zoals je de instrumenten hebt gedaan. Hierdoor kun je muziek horen zoals je nog nooit hebt gedaan, en hou je je hoofdruimte stevig in het nu.

thought-catalog-470985-unsplash.jpg

Bewust observeren

Wanneer je na een lange dag thuiskomt, neem dan even de tijd om gewoon in je woonkamer te zitten en rond te kijken. Kies een voorwerp, of dat nu een schilderij, een meubelstuk of een plant is en bestudeer het een paar minuten intens. Bekijk het alsof je het voor de eerste keer bekijkt. Ontdek de textuur, kleur, vorm en grootte. Denk na over het doel in de wereld en de energie die werd gebruikt om het te maken. Dit is de kunst van opmerkzame observatie en het is een gemakkelijke manier om jezelf opnieuw te centreren als je overstelpt raakt met emoties. Wanneer je te verstrikt bent geraakt in het grotere beeld van het leven, minimaliseer je dingen tot een enkel object en zul je je onmiddellijk vrediger voelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s