Welzijn

10 manieren om zelfzorg thuis te oefenen

Geest, de liefdadigheidsinstelling voor geestelijke gezondheid, weet een ding of twee over het behouden van een gezond en gelukkige hersenen. Een ding waar ze grote fans van zijn, is zelfzorg. Een tekstboek uitleg ervan zou een combinatie zijn van technieken en veranderingen in levensstijl die, onder andere, werken om je te helpen met het beheersen van angst en depressie.

Maar, zelfzorg is letterlijk alles wat je doet om voor jezelf te zorgen. Het kan een bubbelbad zijn; het kan je tanden poetsen.  Misschien drinkt  het  Chai tea latte, of het kan zo simpel zijn als gezond en zorgvuldig eten.

Worstelend om te springen op de zelfzorgmatch? Hier zijn tien eenvoudige suggesties om je op weg te helpen.

Eet 3 keer per dag

Als je het druk hebt (wat, laten we eerlijk zijn, dat zijn we allemaal), is het gemakkelijk om verstrikt te raken in dingen en vergeet je de basis te doen: zoals eten. Gemiste maaltijden betekenen een laag energiegehalte, een slechtere hersenfunctie en lege buiken. Probeer er bewust voor te zorgen dat je drie maaltijden per dag hebt. Als het helpt, probeer dan batch-koken, zodat u maaltijden kunt bewaren in de koelkast of vriezer voor wanneer je niet op tijd bent.

Opruimen

Een goede opruiming is niet alleen bevredigend, maar zal je huis ook helpen om je verfrist en verjongd te voelen. Kleine gebieden tegelijkertijd aanpakken om niet overweldigd te raken. Misschien begin je met de kast onder de trap – we zijn allemaal schuldig aan het erin gooien van dingen en het vergeten.

alexandra-gorn-493032-unsplash

Mediteren

Meditatie klinkt tijdrovend. Het is niet eerlijk. Het kan een snelle en eenvoudige manier zijn om je geest opnieuw te focussen om de productiviteit te verhogen. Kijk eens naar een kunstwerk dat je bij je hebt. Bestudeer het een paar minuten intensief, alsof je het nog nooit eerder had gezien. Let op de structuur, kleur, vorm en grootte ervan. Boom. Je hebt gemediteerd. Als je een paar momenten uit je dag neemt om dit te doen, help je om de geest opnieuw in te stellen als je zich overweldigd voelt.

Gaan wandelen

Lees je dit en zit je geketend aan je bureau? Niet leuk, toch? Een hele dag binnenshuis op het werk blijven, kan je opgewonden, rusteloos en veel minder productief maken. Mijn advies? Neem een ​​pauze. Ga even langs het blok en snuif wat frisse lucht in. Een beetje zacht bewegen helpt je lichaam en geest te resetten, wat betekent dat je klaar bent om de dag te beginnen.

Neem een ​​pauze van sociale media

Sociale media: een zegen en een vloek. Hoewel het je kan stimuleren om te trainen, nieuwe voedingsmiddelen te proberen en te reizen, kan het ook de stemming verminderen en de angst verhogen. Als je je overweldigd voelt door constant te scrollen, probeer dan alle sociale media-apps van je telefoon te verwijderen. Als je dit slechts 24 uur doet, kan dit helpen om een ​​laag gevoel te verminderen.

Steek een kaars aan

Het klinkt eenvoudig, maar het aansteken van een kaars is een daad van zelfzorg. Het vullen van een kamer met je favoriete geur, diep ademhalen en een paar momenten nemen om te ontspannen, zal helpen om je geest te zuiveren en het lichaam te ontspannen.

daiga-ellaby-233070-unsplash

Verander je lakens

Er zijn maar weinig dingen in het leven die beter aanvoelen dan verse lakens. Ontvang een nieuw dekbedovertrek, bereid je voor op een betere nachtrust en maak je klaar om je verfrist en klaar voor de komende dag te voelen.

Ga liggen en luister naar een podcast

Heb je een fave-podcast? Neem de tijd om ernaar te luisteren zonder afleiding, of dat nu werk is, woon-werkverkeer of strijken. Ga liggen op je favoriete knusse plek, ontspan en luister.

Drink een glas water

Klinkt als een voor de hand liggend, maar zorg ervoor dat je de hele dag door veel water drinkt. Gehydrateerd blijven helpt de concentratie, houdt je huid in goede conditie en helpt gifstoffen uit het lichaam te spoelen.

Bel een vriend

“Ik zal ze morgen bellen”, zegt je elke dag een maand lang. Pak de telefoon nu meteen op en roep die vriend of familielid op tot wie je je hebt willen richten. Het zal een leuke verrassing voor hen zijn en je zult je goed voelen als je net een goede ol inhaalt.

 

Dus daar heb je het. 10 eenvoudige manieren om zelfzorg thuis te oefenen. Probeer er een of probeer ze allemaal – het is helemaal aan jou.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s