Welzijn

Hoe je je slaapcyclus kan perfectioneren

Probeer je je slaapcyclus te perfectioneren? Je zult eerst je circadiaanse ritme aan de kant moeten krijgen.

Het circadiane ritme? Ja. Het is deze 24-uurs interne klok die op de achtergrond van je hersenen loopt om je punten van slaperigheid en bewustzijn de hele dag te beheersen. Na de lunch slaperig voelen? Dit komt niet omdat je je boterham te snel hebt bespot. Het is eigenlijk je circadiaanse ritme op je werk.

Niet ieders circadiane ritme is hetzelfde. Het kan in de loop van de tijd veranderen, afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de kwaliteit van je slaap. Dus, als je niet goed hebt geslapen, zul je de lunchdrukte meer dan normaal voelen. En als je later dan normaal opblijft en daardoor minder slaapt, zou je uiteindelijk je circadiane ritme kunnen veranderen. Zie het als jetlag zonder de vakantie. Denk dan eens na over hoe vreselijk dat concept is.

Er zijn bepaalde dingen, behalve een veranderd slaappatroon, die je circadiane ritme uit de klap kunnen gooien. Lees verder om erachter te komen hoe je een paar van deze kunt bestrijden om je te helpen je slaapcyclus te perfectioneren.

Licht

De hoeveelheid licht waaraan je wordt blootgesteld, vooral ’s nachts, kan je circadiane ritme en slaapcyclus beïnvloeden. Door ervoor te zorgen dat je ’s nachts licht blokkeert met verduisteringsgordijnen of een slaapmasker (met name in de zomer), weet je interne lichaamsklok wanneer het tijd is om te ontspannen en je slaperig te maken, waardoor je gemakkelijker kunt gaan knikken.

Het lijkt misschien onmogelijk, maar probeer alle elektronica 30 minuten voor het slapengaan uit te schakelen en laat ze ook buiten de slaapkamer. Hierdoor wordt je blootstelling aan blauw licht verminderd en kan het lichaam het slaaphormoon melatonine produceren, waardoor je veel gemakkelijker kunt inslapen. Als je je telefoon absoluut niet kunt neerleggen, kan je op sommige telefoons apps of instellingen vinden die het blauwe licht verminderen en je telefoon een rode tint geven. Dit zorgt voor een normale melatonineproductie, waardoor het slaperige gevoel wordt opgewekt voordat je in slaap valt.

Drankjes en andere stoffen

Er zijn niet veel van ons die nee zeggen tegen een drankje na een lange dag op kantoor. Het lijkt in die tijd misschien een geweldig idee, maar als je lichaam later alcohol gaat verwerken, verstoort het je slaap en kan het je zelfs ’s nachts wakker maken.

Het is niet alleen ’s avonds drinken, maar dat kan ook een probleem zijn. Je cafeïneconsumptie gedurende de dag geeft je die pre-meeting boost die je nodig hebt, maar kan ook een nachtmerrie in slaap vallen

Als je je inname vermindert, verbeter je de slaapkwaliteit, waardoor je uiteindelijk minder koffie hoeft te drinken om wakker te blijven. Win-win situatie.

Oh, en die voorbed-siggie? Hoewel het je zenuwen kan kalmeren, is het geen goed nieuws voor je slaapkwaliteit. Nicotine is een stimulerend middel dat je hartslag verhoogt en werkt tegen het ’s nachts vrijkomen van melatonine. Dit resulteert in een verstoorde start van je slaapcyclus en het kan blijven verstoren hoe het ’s nachts functioneert.

Alarm

Je circadiane ritme is het meest verstoord wanneer je slaappatroon verandert. Dus vasthouden aan een vast bedtijd is super belangrijk. Net zoals je een wekker instelt om ’s morgens op te staan, probeer je een alarm 45 tot een uur vóór het slapengaan in te stellen om je te helpen een goede routine te krijgen.

Het helpt ook echt om elke dag rond dezelfde tijd op te komen. Het vermijden van de sluimerknop is ook een goede zet, omdat je in een diepe slaap valt en dan weer wakker wordt, verwart het lichaam en de hersenen, waardoor je je de hele dag moe voelt dan normaal.

Ongemak en verstoorde slaap

bruce-mars-583850-unsplash

Waar je je hoofd oplegt, draagt ​​enorm bij aan hoe goed je slaapt. Als je merkt dat je worstelt met een verstoorde dichte oog, is het misschien tijd om te investeren in een nieuwe matras.

Een gedachte over “Hoe je je slaapcyclus kan perfectioneren”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s